lördag 24 september 2011

Tack till Åsa! :)

Från Åsa tremening fick jag ett recept i veckan, som jag provade direkt. Såg jättegott ut, och var jättegott!! Gillar ju alltid kladdkaka, men detta var en extra god en! :)

Kladdkakesandwich
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Mjölkchokladfyllning:
200 g mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
½ tsk kardemumma
25 g rumsvarmt smör

Klä en ugnsform, ca 25*35 cm, med bakplåtspapper. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker lätt och rör ner det smälta smöret. Blanda mjölet med kakao, vaniljsocker och bakpulver. Sikta ner i äggblandningen och rör ihop till en smet. Häll smeten i formen och grädda  i mitten av ugnen 150* i 30-35 min. Låt svalna och lossa sedan kakan ur formen.
Mjölkchokladfyllning: Hacka chokladen fint. Koka upp grädden med honung och kardemumma. Dra kastrullen från plattan och tillsätt snabbt chokladen. Rör tills chokladen har smält och tillsätt även smöret. Låt tryffeln svalna lite och sedan tjockna ca 1 timme i kylen. Bred fyllningen på halva kakan och vik den andra halvan över. Stoppa in kakan i frysen ca 30 min så blir den lättare att skära upp.

1 kommentar:

  1. Äääälskar kladdkaka. Intressant med kardemumma, Den där MÅSTE jag prova nån gång!

    SvaraRadera