fredag 23 september 2011

Choklad + nougat

Väldigt spröda kakor, så spröda så det var lite svårt att bre ut nougaten utan att de gick sönder. Jag smälte den ännu lite mer; då gick det bättre. Och det var värt det lilla besväret :)

Nougatdubletter
ca 30 st

250 g rumsvarmt smör
½ dl socker
1 äggula
3½ dl mjöl
5 msk kakao
1 krm salt

Fyllning:
200 g nougat

Mixa ihop smör, socker och äggula i matberedare i någon minut. Tillsätt resten av ingredienserna och kör snabbt ihop till en deg.
Forma degen till två rullar, 3-4 cm i diameter, och slå in dem i plastfolie. Låt degen vila i kylen i minst 30 min. Skär sedan rullarna i ca 5 mm tjocka skivor, lägg på plåt och grädda mitt i ugnen 200* 7-8 minuter. Låt svalna. Bryt nougaten i mindre bitar och smält försiktigt i vattenbad eller i mikron. Om den blir för lös; låt den bara svalna och tjockna lite. Bred eller spritsa nougat på hälften av kakorna, och lägg ihop med resten av kakorna.

1 kommentar:

  1. Mums! (O)Tur jag inte kan baka, jag skulle gå och småäta hela tiden innan man fick chansen att bjuda främmande :))

    SvaraRadera