torsdag 18 augusti 2011

Sött efter surt

Idag blev jag bjuden på surströmmingslunch av mina trevliga fd kollegor, och när de var så snälla tänkte jag att jag också skulle vara snäll, och bakade en Snickerskladdkaka som vi åt till efterrätt. Och gillar man Snickers så älskar man den här, jag lovar :)

150 g smör
2 dl socker
2 ägg
3½ dl mjöl
1 dl kakao
1 rulle Center (78 g)

Topping:
200 g ljus blockchoklad
2 dl jordnötter

Smält smöret. Vispa ihop socker och ägg lätt. Blanda mjöl och kakao, och vispa ner i äggsmeten tillsammans med smöret. Häll smeten i en smord form, ca 22 cm i diameter. Tryck ner centerbitarna i smeten och grädda i mitten av ugnen 200* ca 10-12 min. Låt kakan svalna. Smält chokladen försiktigt i vattenbad eller mikron, rör ner nötterna och bred blandningen över kakan. Låt stelna i kylen.

2 kommentarer:

  1. Den här ska jag prova på onsdagkväll när jag får besök av ett gäng kollegor :)
    Den ser helt underbart god ut *mmm*

    SvaraRadera
  2. Åh, den där måste jag prova!! (bra ni gjort om kommentarsfältet!)

    SvaraRadera