tisdag 9 augusti 2011

Kolapaj med vinbär

Jag provade en ny paj igår. Tycker det är roligt att plocka vinbär men svårt att veta vad man kan göra med dem förutom gelé. Vi har en röd vinbärsbuske nere utanför tomten, i skogen, som ger otroliga mängder bär varje år. Har ingen aning om vem som planterat den på ett sånt udda ställe en gång i tiden, men vi som har nybyggt hus med tillhörande ouppväxt trädgård, är tacksamma för det!


Gör en pajdeg av 100 g smör + 2,5 dl vetemjöl + 1 msk vatten. Tryck ut den i en pajform och ställ i kylen 30 min. Nagga och förgrädda i 10 min 200 grader. Häll över 3-4 dl röda vinbär. (Det går lika bra att använda lingon)


Koka en kolasmet av 2 dl vispgrädde + 1 dl sirap + 1 dl socker + 1 krm salt i en vid kastrull ca 20 minuter till kolan tjocknar. Häll över bären och grädda pajen mitt i ugnen ca 20 min.



Servera med glass!

Obs! Låt pajen kallna innan du serverar den. Min blev väldigt "vattnig" och fick stå hela natten i kylen. Då blev den perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar