lördag 1 oktober 2011

Tiramisu

Goda vänner fick hos oss idag äta älgfärsbiffar a´la Per Morberg, och efteråt bjöd vi på Tiramisu. Detta var första gången jag gjorde egen Tiramisu, men jag har smakat det i alla varianter, både bra och dåliga sådana. Men en lyckad Tiramisu är ju bara helt underbar! Den bästa jag smakat var på en restaurang i Fulda i Tyskland. Min nådde inte ända upp i samma klass, men god blev den!



4 äggulor + 4 msk florsocker vispas

500 g mascarpone + 1 dl marsalavin blandas ihop och sedan ned i äggsmeten

4 äggvitor vispas till hårt skum och vänds ned i ovanstående

Varva smeten med savoiardokex kvickt doppade i espresso.

Precis innan servering pudrar du över lite kakao (gärna Valrhona eller annan kvalitetskakao).

Tiramisu betyder "pigga upp mig" - både espresso och kakao innehåller uppiggande ämnen.

1 kommentar:

  1. Såg spännande ut. Har hört talas om Tiramisu men aldrig smakat en :)

    SvaraRadera