lördag 3 december 2011

Glutenfria Saffransbullar

Idag blev det Lussebullar, glutenfria sådana, och receptet hittade jag hos Yramammansrecept. De blev jättegoda!! Så goda så att tom lillebror i familjen som har varit väldigt skeptiskt till glutenfritt åt flera ;)
Jag gjorde knutar med vaniljfyllning, men även några "med vanlig form" fast utan russin; som barnen vill ha dem.
 ca 40st

50 g jäst för söta degar
150 g smör
2 påsar saffran (1 g)
5 dl mjölk 3%
2 msk fiberhusk
250 g kesella 10%
1½ dl strösocker
1 ägg
½ tsk salt
ca 14 dl glutenfri mjölmix

Fyllning:200 g smör
1½ dl strösocker
4 tsk vaniljsocker (minst)

Till pensling:Ägg
Pärlsocker

Gör så här:Smält smöret. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit. Rör ner saffranet i det smälta smöret.
Värm mjölken till lite varmare än 37º, rör i fiberhusken och låt det svälla någon minut.
Smula jästen i en degbunke eller assistentskål. Häll över socker och salt och rör om så att jästen löser sig.
Häll mjölk och smörblandningen över jästen och rör om. Rör ner kesellan och ägget.
Arbeta in mjölet och arbeta degen väl. Minst 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand.
Jäs degen under bakduk i 30-45 minuter.
Ta upp degen på lätt mjölat bakbord, knåda och dela degen i 2 lika stora delar.
Kavla ut till rektanglar på mjölad bänk tills den är ca 4-5 mm tjock.
Bred på smöret och strö över socker och vaniljsocker.
Vik degen dubbel på längden och kavla lätt på den.
Skär 2-3 cm långa remsor som du tvinnar och rullar ihop till en liten knut.
Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper eller i bullformar.
Täck med bakduk och låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250º.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda bullarna på falsen över mitten i ca 7 min

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Skoj du hittade in hos mig och att du gillade receptet.:-)
    Är det någon i din familj som är glutenintolerant?

    SvaraRadera
  2. Storasyster af socker03 december, 2011

    Ja, jag fick veta att jag är det för ca 2 månader sedan; det är himla tur att internet finns så man kan få lite tips :)Jag ser att du också har fått din diagnos nyligt; har du fått träffa nån dietist nu? Jag har inte fått göra det än... Tycker ändå att det gått bättre än förväntat att ställa om sig, även om det känns jättetrist vissa gånger.
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Hej :)
    Måste länka in tips på en super god pepparkakspaj som min kollega med glutenintolerans bakade häromveckan :-)
    http://www.allergimat.com/recept.asp?id=315

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Å, tack Jessica!! Det ska jag absolut prova!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilket bra recept. Jag har nyss prövat det. Jag addade en liten näve med pofibrer. Resultatet blev lysande. Glad att jag hittatde hit med hjälp av googel. Blev gastric bypass opererad för 3 veckor sedan så nu sitter jag och väntar på en tömning av magen. Degen blev farligt god ;)

    SvaraRadera