tisdag 13 mars 2012

Nougat och kokos formar

Små och söta kakor, fyllda med god nougat.



Mördeg:
4½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200 g margarin i bitar

Fyllning:

25 g margarin
2 msk mjölk
1½ dl ljus sirap
3 dl kokosflingor

Garnering:Ca 100 g mjuk nougat

Börja med formarna: Lägg mjöl, strösocker, vaniljsocker, bakpulver och matfett i en matberedare med kniven isatt.
Hacka snabbt samman allt till en deg. Forma den till en rulle. Låt degen vila i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 175°C.
Dela rullen i 30 bitar. Tryck ut degbitar i små, veckade aluminiumkakformar.Ställ formarna på en plåt. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15 min.
Gör fyllningen: Blanda margarin, mjölk, sirap och kokosflingor i en kastrull. Koka ihop allt under omröming ca 5 min.
Dela nougaten i 30 bitar. Lägg en nougatbit i varje form. Fördela kokosfyllningen över.
Grädda kakorna ytterligare 6-8 min. Låt dem svalna innan de tas ur formarna.

1 kommentar:

  1. Så gott det låter!! Jag älskar mördegskakor, så det här måste jag testa någon gång i framtiden =)

    SvaraRadera