fredag 16 mars 2012

En fredagsräkmacka

Blev så sugen på räkmacka! Och i brist på glutenfria tekakor på affären fick jag baka själv - mmmm, goda! Så fick det bli såna fredagsmysmackor :) Receptet kommer från Annicake




Till ca 12 st tekakor:
1 pkt jäst
½ dl rapsolja
5 dl vatten
2 msk ljus sirap
2 msk fiberhusk
1 tsk salt
12 dl + 1 dl till utbakat, glutenfri mjölmix

Värm upp olja och vatten till 37*
Smula jästen i bunke, häll över degvätskan och rör tills jästen löst upp sig
Tillsätt sirap, salt och fiberhusk. Låt stå och svälla i ca 10 min
Tillsätt mjölmixen, lite i omgångar, och arbeta i ca 10 min i maskin
Spara ca 1 dl mjöl till utbakningen
Lägg över bakduk och låt jäsa i ca 20 min

Arbeta på lättmjölat bakbord och forma till tekakor, som läggs på bakpapperklädd plåt
Nagga lite lätt med en gaffel och låt jäsa ca 25 min
Pensla med uppvispat ägg
Grädda i 250*, mitt i ugnen ca 8 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar