tisdag 31 januari 2012

Kladdkaka och förändringar...

Idag var min sista arbetsdag på avdelningen, from imorgon jobbar jag på samma företag, men annan avdelning. Ska bli jätteroligt, men det var vemodigt att lämna kollegorna idag.... Vi kommer dock ha mycket kontakt även i nya jobbet, så vi sa inte "farväl", vi sa "vi ses", och en liten kaka fick de också. Receptet till den här goda kakan har jag fått av allra finaste Malinvännen!



Finaste tårtfatet kommer från Ib Laursen

4 dl socker
3 ägg
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
150 g smör
2 dl mjöl (jag tog glutenfritt, och det blev jättebra!)

Dajmgrädde
2 dl grädde
1 msk kakao
1 msk florsocker
2 st dubbeldajm, eller 1 påse dajmkulor

Rör ihop socker och ägg. Blanda kakao, vaniljsocker, mjöl och salt. Rör ner smält smör och blanda i mjölet sist. Bred ut smeten i smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen, 150*, ca 35 min. Låt kakan svalna.

Vispa grädden tills den får mjuka tippar. Sikta ner kakao och florsocker och rör om. Hacka dajmen grovt och rör ner. Bred ut toppingen på den avsvalnade tårtan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar