måndag 25 november 2013

En uppäten kaka..

Två gånger har jag gjort den här kakan, och båda gångerna har den blivit uppäten utan att den blev fotograferad! Så nu tar jag helt enkelt bild på tidningen jag hittade den i, för jag måste tipsa om den här! Obeskrivligt god!! Lova att prova göra den..!



Saffranskladdkaka

125 g smör
100 g vit choklad
1 påse saffran á 0,5 g
1 dl mandelmassa, riven
2½ dl strösocker
2 dl vetemjöl  (eller glutenfri mjölmix, funkar lika bra!!)
5 msk vaniljsocker
1/4 tsk salt
3 ägg

Sätt ugnen på 200*. Smöra en form, 23-24 cm i diameter. Smält smöret och låt chokladen smälta i smöret. Häll i saffranet. Blanda ihop mandelmassan med de torra ingredienserna, tillsätt smörblandningen och rör till sist ner äggen. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen ca 30 min. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig. Serveras kall, med en klick vispad grädde.

Recept från Hembakat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar