onsdag 13 november 2013

En mazarin till kaffet?

Ja tack! Vet inte om jag har ätit nån mazarin sedan jag fick min glutendiagnos... Nu blev längtan för stor, och jag provade ett glutenfritt recept på sådana. Joo, de blev bra!! Men nästa gång ska jag ta lite mindre mjöl, det blev lite för torr och ohanterlig deg.



100 g margarin
50 g strösocker
1 ägg
210 g glutenfritt mjöl
1 tsk bakpulver
 
Fyllning:
2,5 hg mandelmassa
125 g margarin
2 st ägg, vispas i ett i taget
10 bittermandlar, malda
 
Glasyr:
2 dl florsocker
2 msk vatten
 
Ugn: 175*
    
Rör margarin och socker poröst. Tillsätt ägget och sedan det glutenfria mjölet och bakpulver.Sätt en klick i varje bakform av aluminium och tryck ut degen tunt efter väggarna på formen. Gör sedan i ordning fyllningen. Lättast är att köra med elvisp. Fyll formarna med 1 msk i varje form. Grädda i 175* mitt i ugnen i 20 min eller tills de fått fin färg. När kakorna kallnat gör en glasyr av florsocker och vatten. Bred över mazarinerna och låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar