onsdag 18 september 2013

Med lingon och vanilj..

Jag fortsätter på temat höstens skörd ;) Roligt med kakor med lingon i också, och inte bara blåbär och äpplen.. Jag gjorde den här glutenfri med samma mängd mjölmix + ½ msk fiberhusk. Om man gör den med vetemjöl kanske inte alla lingon sjunker till botten som de gjorde på den här... Men smaken blev det inget fel på!



3 ägg
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
50 g smält marg
1 dl vatten
ca 4 dl lingon (tinade eller frysta) - jag tog bara 2 dl!

Fyllning:
100 g smör
1 dl mjölk
3 msk vaniljsocker

Garnering:
Florsocker
Lingon

Sätt ugnen på 180*. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt bakpulver, mjöl och marg. Koka upp vattnet och blanda ner det. Rör ihop allt. Häll smeten i smord och bröad form ca 24 cm i diameter. Sprid ut lingonen över kakan och tryck ner dem försiktigt i smeten. Grädda i nedre delen av ugnen  i 35-40 min. Låt kakan svalna. Dela den sedan i två bottnar.
Fyllning: Smält smöret och tillsätt mjölken och vaniljsockret. Låt puttra i ca 2 min. Häll fyllningen över snittytan på de båda bottnarna med en sked. Lägg ihop bottnarna.

Recept från Hembakat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar