lördag 12 oktober 2013

Minimarängpajer

Vissa dagar har man mer tålamod för att göra lite pillrigare kakor, idag var en sån dag. Och vilken tur att jag gjorde dem rosa, för jag fick besök av sötaste systerdottern när de var klara, och såklart att det blev tummen upp för rosa kakor när man är 5 år :) Finaste systersonen var också med, även han gillade kakorna, fast där tror jag inte det var så mycket färgen som avgjorde. ;)
Inspirationen fick jag från senaste Hembakat, men jag tog hallonsylt i mina istället för lemon curd, och gjorde en egen variant (snabbare) av marängen.


Här är min variant:

Botten:
60 g smör, rumsvarmt
1½ dl vetemjöl
½ dl florsocker

Maräng:
4 äggvitor
1 dl strösocker
röd karamellfärg

Fyllning:
hallonsylt (eller varför inte lemon curd :)  )

Sätt ugnen på 175*. Pensla små, veckade formar (ca 5 cm i diameter upptill och 2½ cm i botten) med smält smör. Blanda snabbt ihop smör, mjöl och florsocker till en deg. Kavla ut degen mellan bakplåtspapper till den är ca 3 mm tjock. Ta ut rundlar, ca 5-6 cm i diameter. Fodra formarna med degen ända upp till kanten. Nagga bottnarna med gaffel. Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna, och pilla försiktigt lös dem ur formarna.
Maräng: Vispa äggvitorna till ett hårt, fast skum. Vispa ner sockret lite i taget. Rör ner några droppar karamellfärg.

Lägg ca 1 tsk hallonsylt på varje botten, och spritsa sedan maräng ovanpå. Bränn av marängen på 225*, på grill, längst upp i ugnen. Passa noga så det inte bränns!

2 kommentarer:

  1. Åh så många goda inlägg det kommit in som jag missat :))
    De här såg helt ljuvliga ut, de hamnar på "måste testa listan", när vi äntligen får en normal ugn att baka i om några veckor :-)

    Kram!
    /Jessica

    SvaraRadera
  2. Storasyster af socker26 oktober, 2013

    :-) Du får återkomma med "betyg" sedan, dessa har jag inte kunnat smaka själv, men det är roligt att göra lite "finare" kakor ibland :) Ha det fint Jessica! Kram!

    SvaraRadera