söndag 30 september 2012

Kladdkaka med jordgubbar och kokos

Vi hade surströmmingsgäster igår, och som efterrätt gjorde jag en kladdkaka med jordgubbar och kokos. Serverades med vaniljvisp. Jag gjorde min i en stor pajform, och den räckte till åtta sötsugna och det blev dessutom över lite.



300 g smör                                                                                         
4 ägg                                                                                          
4 dl strösocker                                                                                          
6 msk kakao                                                                                         
4 tsk vaniljsocker                                                                                          
2,5 dl vetemjöl  (funkar lika bra med glutenfritt!)                                                                                 
1 dl kokos                                                                                
Jordgubbar (jag delade mina på hälften)                                                                                          
   
Sätt ugnen på 175ºC. Smält smör i en kastrull. Ta av från plattan. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smör, kakao, vaniljsocker och mjöl, samt kokosflingor. Spar lite kokos till garnering. Vispa till jämn smet. Vänd ner jordgubbar. Smöra en springform eller lägg bakplåtspapper i botten. Häll i smeten. Sätt in i ugnen i 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar