fredag 8 juni 2012

Knäckkaka med lingondip

Den här efterrätten fick vi smaka på en Skapardag på Sunnanå. Sött och lite surt och snyggt upplägg blev en bra kombination tycker jag. Det här blir en ganska stor sats; jag gjorde halva till åtta personer, och då gjorde jag kakorna väldigt stora (och det blev över några också...) Dippen gjorde jag precis som i receptet.



300 g rumstempererat smör
5 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 ägg
250 g russin
100 g hasselnötter
150 g mörk choklad
12 dl vetemjöl
1,5 msk bikarbonat

Lingondip
200 g philadelphiaost
200 g frysta eller färska lingon (eller andra bär)
1 msk punsch
2 dl creme fraiche
0,5 dl honung

Rör smör och socker poröst, tillsätt sirap, ägg, russin, grovt hackade nötter, grovt hackad choklad. Blanda samman mjöl, bikarbonat och rör ner även det. Låt degen vila i kylen över natten.
Sätt ugnen på 175*. Dela degen i åtta bitar. Rulla varje bit till en längd, ca 3 cm i diameter. Lägg längderna två och två på en bakplåt, platta till dem lite. Grädda i 12-15 min eller tills de fått lite färg. Skär längderna i sneda bitar medan de är varma och ligger på plåten. Låt dem svalna.

Blanda philadelphiaosten, lingon och honung i mixern. Rör ihop punsch och creme fraiche i en separat skål. Blanda sedan försiktigt ihop med lingonosten.
Ställ kallt tills servering. Servera i fina glasskålar eller i glas eller muggar med lingondipp; stick ner en kaka i dippen och dekorera med lingon.

1 kommentar:

  1. Hade jag vetat detta hade jag ju kommit direkt...:) /Lillasyster

    SvaraRadera