söndag 6 november 2011

Två sorters Leila-bullar

Idag passade det bra med bullbak tyckte jag! Jag gjorde två varianter från Leilas "A piece of cake"; samma grunddeg men olika fyllningar och form. Båda varianterna verkar uppskattas här hemma :)

Grundrecept: (18-24 bullar)
1 msk kardemumma kärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1½ dl strösocker
½ tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl mjöl

Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel (eller gör som jag gjorde, och ta malen kardemumma) och värm den med mjölken tills den är fingerljummen (37*)
Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek, i 45-60 min. Sätt ugnen på 200*. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och baka ut till någon av följande två varianter:

Blåbärsbullar
24 st

200 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 msk malen kanel
2½ dl färska blåbär (eller frysta)
2 msk florsocker
2 msk majsstärkelse

Ägg till pensling
1 näve mandelspån - eller pärlsocker tog jag!

Blanda smör, råsocker och kanel till en krämig fyllning. Dela degen i två delar, kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta som är ca 1 cm tjock. Bred ut hälften av smörkrämen över degen. Blanda bären med florsocker och majsstärkelse i en skål. Strö hälften av bären över degen och rulla ihop till en rulle, skiva rullen. Gör en rulle till. Lägg skivorna i bullformar. Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek, 45-60 min. Pensla dem med uppvispat ägg och strö över mandelspån/pärlsocker. Grädda långt ner i ugnen, ca 10 min.

Kardemummaknutar
18 st

Fyllning:
200 g mjukt smör
1 dl strösocker
1 msk malen kanel

Ägg till pensling
Ljus sirap och vatten till pensling
½ msk kardemummakärnor
½ dl strösocker

Gör vetedegen.
Blanda smör, socker och kanel till en krämig fyllning. Dela degen och kavla ut till en rektangulär platta, ca 1 cm tjock. Bred över smörkrämen. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark. Skiva arket i 4 cm breda remsor och skär snitt som delar varje remsa nästan helg (så att det ser ut som ett par byxor). Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och knyt ihop till en knut. Se till att ändarna  hamnar under knuten. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 40 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen ca 10 min. Pensla de nygräddade bullarna med sirap utrört i vatten (för att bullarna ska bli extra blanka!) och strö genast över stött kardemumma blandat med strösocker.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad kul, såg jättegoda ut måste prova nästa gång jag bakar bullar :))

    SvaraRadera
  2. Yenny: vad kul, då får du skriva vilka du tycker var godast :) Hemma blev det till slut knutarna som blev vinnarna :)

    /Storasyster af socker

    SvaraRadera