torsdag 9 januari 2014

Årets första kakbak

Jag blev sugen på att baka nåt i långpanna... nåt enkelt... men gott... som jag inte gjort förrut.. Och så blev det den här SUPERGODA kakan! Recept hittade jag här Lindas rassel
Jag gjorde min glutenfri :)



Chokladrutor med Nougat:
250 gram smör
5 dl strösocker
2 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
½ dl starkt kaffe
4 dl vetemjöl, eller glutenfri mjölmix
 
Fyllning:
250 gram nougat
150 gram mörk choklad
2 msk smör
 
Sätt ugnen på 175 grader, klä en långpanna med bakplåtspapper.
Smält smöret. Vispa äggen, socker och vaniljsocker, vispa i ett ägg i taget.
Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver, vänd ner det tillsammans med det
smälta smöret och kaffet. Häll smeten i långpannan och grädda kakan mitt i ugnen i ca.20 minuter. Tag ut och låt svalna.
Hacka nougat och chokladen, tillsätt smöret och smält över
vattenbad på låg värme. Bred fyllningen på kakan, låt fyllningen stelna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar