söndag 22 juli 2012

Vaniljkaka med chokladhål

Sonen "provsmakade" denna kakan när den var klar; och en fjärdedel försvann :) Den fick vääldigt högt betyg. Snabbgjord var den också, och jag gjorde den glutenfri med bra resultat.



3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl (eller glutenfritt)
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Vispa upp ägg och socker poröst, mät under tiden upp mjöl och bakpulver och blanda i en skål. Sikta  över mjölblandningen och vänd försiktigt ned den med en slickepott. Tillsätt vatten och rör om.
Smöra och mjöla en bakform  ca 26 cm i diameter. Grädda i175 grader  i ca 40 min.

Chokladsås

2 dl kaffe- eller vispgrädde
2 msk kakao
1/2 dl strösocker
100 gram smör
1 msk vaniljsocker

Koka upp grädde och kakao och låt det puttra i 5 min, lägg i smöret och sjud i 2 min till. – tillsist rör  i vaniljsockret.

Ta ut den färdiggräddade kakan och stjälp upp den på galler och stick ca 40 hål i den.Häll över chokladsåsen.

Låt svalna och skär upp.

2 kommentarer:

  1. Mmm, det låter super gott :)
    (Jag undrar om jag får skriva en önskelista på kakor när jag kommer och hälsar på nästa gång *skrattar*)

    KRAM
    /Jessica

    SvaraRadera
  2. Jessica, det går bra det :) :)

    SvaraRadera