lördag 26 maj 2012

Äntligen ett kök igen! :)

Idag var det dax för premiären för nya ugnen, och den skötte sig så bra! :) Nu när jag inte kunnat baka på så många veckor har jag istället funderat på allt jag ska baka när jag fick mitt kök, och en av bakverken jag har längtat efter var den här äppelkakan från Akleja . Jag gjorde den glutenfri och den blev jättegod - som alla hennes recept, och efter en dag med mycket uträttat blev det sen kaffe och äppelkaka på altanen i härliga vårvärmen. Häääärligt!



3 ägg
3 dl socker
3 dl glutenfri mjölmix eller vanligt vetemjöl
2 tsk bakpulver
2-3 äpplen
1 dl vatten

fyllning100g smör
1 dl mjölk
3-4 msk vaniljsocker

ströbröd (glutenfritt) eller kokos
florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vänd ner i smeten. Koka upp vattnet och rör ner det. Häll i en bröad form med avtagbar kant. skala och skiva äpplena och lägg dem ovanpå smeten i ett vacker mönster.
Grädda kakan direkt i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter på 175*.
Lossa kanten på formen och låt kakan stå och svalna. Dela sedan kakan på mitten (under äpplena) så det blir två bottnar.
Smält smöret, tillsätt mjölken och vaniljsockret och låt koka i 2 minuter under omrörning. Skeda vaniljmjölken över bottnarna. Lägg ihop kakan och sikta över florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar